Musikkapoteket
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

+2
Jan Kristian
Ole Jørgen
6 posters

Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  Ole Jørgen Ons Mar 05, 2008 5:43 am



Legg forøvrig merke til låta Sanctitatis av Future Of Forestry
Ole Jørgen
Ole Jørgen
MD-sama

Antall Innlegg : 313
Join date : 15.01.2008
Age : 39
Bosted : Oslo

http://www.last.fm/user/rockegompen/

Til Toppen Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Re: Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  Jan Kristian Ons Mar 05, 2008 9:38 am

Jeg må si at jeg ikke helt kjenner MEG igjen, men det er nok noen som gjør det. Sanctitatis er en fantastisk låt, og høyst brukbar i en sånn setting. Hvor fant du denne, a?
Jan Kristian
Jan Kristian
MD-sama

Antall Innlegg : 302
Join date : 15.01.2008
Age : 39
Bosted : Oslo

http://www.last.fm/user/flygefizken

Til Toppen Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Re: Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  Ole Jørgen Ons Mar 05, 2008 4:33 pm

nei, kanskje ikke med det BMW greiene, men jeg kjenner meg veldig igjen forøvrig. Jeg tenker på måten jeg mer eller mindre driter i den tredje verden, for det gjør jeg iaffal i praksis. Jeg tenker på hvordan ofte kan se på Gud først og fremst som fixer, enten det er snakk om en følelse eller et konkret problem. Elller med andre ord at vår tro får et fokus på gavene i første rekke. Jeg merker at jeg savner å kunne virkelig leve på at Gud er nok for meg. Min tro er alt for ofte sentrert rundt meg selv.
Ole Jørgen
Ole Jørgen
MD-sama

Antall Innlegg : 313
Join date : 15.01.2008
Age : 39
Bosted : Oslo

http://www.last.fm/user/rockegompen/

Til Toppen Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Re: Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  haengsle Ons Mar 05, 2008 7:45 pm

beklager. sikkert mye bra i denne videoen men i det øyeblikket han sier at gud blir vakker når et menneske ser sitt eget barn liggende død på gata og proklamerer at gud er alt jeg trenger så blir jeg ikke så vennlig innstilt lenger. mulig jeg overtolker, men den påstanden ødelegger alt annet budskap. synes det er helt hårreisende å si noe slikt. vet ikke om mange mennesker som ville blitt imponert over en slik reaksjon. vårt kristenliv kan ikke vurderes ut i fra hva vi eier, men gud verdsetter oss heller ikke ut i fra hvordan vi reagerer. et menneske i sorg som søker trøst og styrke hos gud kan være vakkert, men et menneske som fornekter sine egne følelser blir bare rart.

som sagt: mulig jeg overtolker eller feiltolker, blei bare litt provosert av den delen, orker ikke se videoen igjen nå, kanskje seinere...
haengsle
haengsle
Drugstore Cowboy

Antall Innlegg : 133
Join date : 17.01.2008
Bosted : Måløy

http://haengsle.wordpress.com/

Til Toppen Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Re: Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  Sven Ons Mar 05, 2008 9:49 pm

Tror ikke det var snakk om å fornekte sine egne følelser. han sa jo "through the deepest possible pain... he will get us through this."

Jeg kjente meg vel ikke igjen så veldig jeg heller, det er vel et ganske amerikansk fenomen, men jeg ble ganske inspirert. Det er så fristende å lokke folk til kristendommen med løfter om ditt og datt, men det burde jo være sånn at Gud er nok. Det var en skikkelig god setning. Gud er nok.
Sven
Sven
Trapstar

Antall Innlegg : 56
Join date : 15.01.2008
Age : 39
Bosted : Vestby

Til Toppen Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Re: Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  Ole Jørgen Tor Mar 06, 2008 12:18 am

hah! Dette var interessant ass. Utrolig fasinerende at det går an å sitte med så ulikt inntrykk av noe. Det er jo ikke noe nytt, men fasinerende når det skjer i praksis åkke som. Jeg beit meg merke i det med den lille jenta første gang jeg så det "I'll tell you what makes Jesus look beautiful" når jenta di dør og du sier: ... var ganske spent på hvordan han skulle dra det i land i de korte sekundene det stod på. Uansett sterke bilder og harde ting, så syns jeg han har gode poeng. Og når noe forferdelig skjer i livet ditt og du fortsatt kan si at Gud er god, han vil få oss igjennom dette, han er nok, så er det et av de sterkeste vitnesbyrdene jeg har vært borti personlig. Det setter ting i perspektiv.
Ole Jørgen
Ole Jørgen
MD-sama

Antall Innlegg : 313
Join date : 15.01.2008
Age : 39
Bosted : Oslo

http://www.last.fm/user/rockegompen/

Til Toppen Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Re: Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  haengsle Tor Mar 06, 2008 1:54 am

har sett igjennom en gang til nå og ser at jeg kanskje overreagerte litt, men jeg synes allikevel ikke at måten han sier det på er passende.

bortsett fra dette så synes jeg det er et godt poeng å ta avstand fra ønsket om å eie mest mulig. ikke bare er det økonomisk uforsvarlig og egoistisk, i disse dager handler det også om overforbruk, miljøskader og vårt forvalteransvar av denne, etter hvert, ødelagte planeten.

nå logger jeg av for i kveld, skal avslutte dagen med en episode av carnivale før jeg tar kvelden (litt seint ute, har akkurat oppdaga denne).
haengsle
haengsle
Drugstore Cowboy

Antall Innlegg : 133
Join date : 17.01.2008
Bosted : Måløy

http://haengsle.wordpress.com/

Til Toppen Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Re: Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  Ole Jørgen Tor Mar 06, 2008 1:58 am

haengsle skrev: men jeg synes allikevel ikke at måten han sier det på er passende.

vi liker det når folk er uskikkelige x)

nei men jeg skjønner hva du mener. Klippet er i sitt vesen veldig... kontemplativt, og opplevelsen og forståelsen av den blir fort veldig subjektiv. Det er trtoss alt et utdrag av noe større, mer helhetlg regner jeg med.
Ole Jørgen
Ole Jørgen
MD-sama

Antall Innlegg : 313
Join date : 15.01.2008
Age : 39
Bosted : Oslo

http://www.last.fm/user/rockegompen/

Til Toppen Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Re: Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  Saxofonmannen™ Tor Mar 06, 2008 2:18 am

Når det gjelder gjenkjennelse: Predikanten her snakker om en teologisk retning man finner innenfor en del amerikanske menigheter (og garantert enkelte norske!), der man ser på rikdom og god helse som naturlige følger av et overgitt Gudsliv. Så i utgangspunktet er det denne konkrete retningen (les: vranglæren) han vil til livs.

Likevel veldig bra at OJ og flere klarer å overføre budskapet til egen situasjon. Jeg tenker selv også på at vi har lett for å ta det for gitt hvor bra vi har det materielt sett - som om vi skulle fortjene det... Takknemlighet er et fremmedord i denne delen av verden - også i kirken... :-/ Gud blir fort en brusautomat (eller finn på en bedre metafor - første som falt meg inn... ;-P ).

Enig i at billedbruken var litt i drøyeste laget, men budskapet er jeg veldig enig i.

"Om jeg har Jesus, [klapp, klapp] - da har jeg alt!"

-Øyvind
Saxofonmannen™
Saxofonmannen™
Fiend

Antall Innlegg : 32
Join date : 19.02.2008
Bosted : Tromsø

Til Toppen Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Re: Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  Magnus Tor Mar 06, 2008 9:58 pm

Hmm, har ikke lest meg opp på disse tankene som er skrevet i denne tråden.

Men mine førsteinntrykk etter å ha hørt talen - er det ikke nettopp i de situasjonene "of deepest possible pain" at det er lettest å vende seg til Gud og si - her er jeg. Naken foran deg. Hold din hånd over meg.

Slik føler ihvertfall jeg det. Når alt er strippet ned - når alt jeg har bygd opp rundt meg, materiellt og åndelig, faller sammen - da er det bare meg som står naken for Gud. Er det da Gud er mest vakker? det vet jeg ingenting om, men det er da Gud for meg er mest til stede.

Littegrann selvmotsigelser der, men sånn føles det etter å ha sett klippet. Future of Forestry funker superbra til innhold og det visuelle.
Magnus
Magnus
Fiend

Antall Innlegg : 49
Join date : 21.02.2008

Til Toppen Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Re: Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  Saxofonmannen™ Tir Mar 11, 2008 1:48 am

And now a word from our sponsor...


-Øyvind
Saxofonmannen™
Saxofonmannen™
Fiend

Antall Innlegg : 32
Join date : 19.02.2008
Bosted : Tromsø

Til Toppen Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Re: Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  Ole Jørgen Tir Mar 11, 2008 1:19 pm

hahaha:D noice ^^
Ole Jørgen
Ole Jørgen
MD-sama

Antall Innlegg : 313
Join date : 15.01.2008
Age : 39
Bosted : Oslo

http://www.last.fm/user/rockegompen/

Til Toppen Go down

Baner kristne vei for egoisme og materialisme? Empty Re: Baner kristne vei for egoisme og materialisme?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet